مقالات آموزشی

مطالعه مقالات نوشته شده در زمینه فناوری و بهینه سازی

تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence به اختصار با نماد AI نشان داده می شود. عبارت "هوش مصنوعی" ترکیبی از دو کلمه "هوش" و "مصنوعی" است. منظور از هوش  یعنی قدرت درک، یادگیری و توان تبدیل علم و دانش به عمل است و منظور از مصنوعی یعنی ساخته شده به دست انسان

تعریف هوش مصنوعی به زبان ساده

در حقیقت هوش مصنوعی به توانمندی ماشین ها و روبات هایی گفته می شود که به وسیله انسان ساخته شده ولی کاملا هوشمند هستند و به مرور زمان و با هر بار استفاده، هوشمندتر می شوند و می توانند به جای انسان بیاندیشند، تصمیم گیری کنند و در نهایت اقدامات لازم را بر اساس تصمیم، به صورت هوشمند و اتوماتیک بدون دخالت انسان انجام دهند.

هوش مصنوعی پایه ایجاد فناوری های جدیدی از قبیل متاورس، اینترنت اشیا و ... است.

بهتر است بدانید : تفاوت هوش مصنوعی و برنامه نویسی

هوش مصنوعی به پا میخیزد

در چند دهه اخیر هوش مصنوعی در غرب پیشرفت بسیاری داشته است و با گذشت زمان به میزان این پیشرفت در هر لحظه افزوده میشود، به گونه ای که شرکت های بسیاری ساختار سازمان خود را بر پایه هوش مصنوعی بنیان گذاری می کنند و کمپانی های قدیمی نیز در حال ارتقای سطح هوشمندی سیستم های خود هستند.

هوش مصنوعی به عنوان یک زیرمجموعه از علوم کامپیوتر، درگیر بررسی و تحقیق درباره طراحی و توسعه‌ی ماشین‌ها و سیستم‌هایی است که بتوانند عملکردی مشابه با انسان داشته باشند. هدف اصلی هوش مصنوعی، ایجاد ماشین‌هایی است که بتوانند به صورت خودکار تصمیم‌گیری کنند و مسائل را به بهترین شکل و با کمترین خطا حل کنند.

همچنین بخوانید : مقاله بررسی Optimization یا بهینه سازی

همه چیز حتی ساده ترین رفتار انسان به هوش نسبت داده می شود، در حالی که حتی پیچیده ترین رفتار حشرات هرگز به عنوان نشانه ای از هوش تلقی نمی شود. تفاوت این دو در چیست؟ رفتار زنبور ماده را در نظر بگیرید. هنگامی که زنبور ماده همراه غذا به کندو برمی گردد، ابتدا آن را روی کندو می گذارد و سپس داخل لانه را بررسی می کند و تنها پس از اطمینان از امن بودن کندو، غذای خود را به داخل می برد. اما این یک غریزه و عادت است که از سوی زنبور ماده برای حفاظت از آذوغه خود رخ می دهد. اما آیا این خود نشانه ای از هوش نیست؟!!

روانشناسان عموماً هوش انسان را تنها با یک اصل مشخص نمی کنند، بلکه این امر با ترکیبی از توانایی های متنوع انسان مشخص می شود.

هوش انسان بر روی این مؤلفه‌ها بنا شده است: یادگیری، استدلال، حل مسئله، ادراک و قابلیت تکلم

شاید بخواهید بدانید : فناوری دیپ فیک Deep Fake چیست؟

هوش مصنوعی چگونه کار میکند

ساده ترین روش یادگیری هوش مصنوعی، روش آزمون و خطا است. به عنوان مثال، در یک بازی دوز معمولی ممکن است هوش مصنوعی حرکات را به صورت تصادفی امتحان کند تا زمانی که دوز حاصل شود. سپس برنامه مسیر رسیدن به جواب را ذخیره می کند تا در هر زمان دیگری که رایانه با همان موقعیت روبرو شد راه حل را به یاد بیاورد. این روش به خاطر سپردن که به عنوان یادگیری تکرار (Rote Learning) شناخته می‌شود، یک روش نسبتاً آسان برای ارتقا هوش مصنوعی است.

بیشتر بدانید : راهنمای صفر تا صد هوشمند سازی ساختمان

اما سخت ترین کار هوش مصنوعی استفاده از تجربه های گذشته برای موقعیت های جدید است که هیچ یادگیری از قبل برای آن صورت نگرفته است. به عنوان مثال، برنامه هوش مصنوعی که زمان گذشته افعال معمولی انگلیسی را یاد می‌گیرد، نمی‌تواند زمان گذشته کلمه ای مانند jump را تولید کند، مگر اینکه قبلاً با jumped آشنا شده باشد، در حالی که برنامه‌ هوش مصنوعی که قادر به تعلیم باشد، می‌تواند قانون "افزودن ed" را یاد بگیرد و بنابراین زمان گذشته افعال را بر اساس تجربه ای که از افعال مشابه به دست آورده است، تشکیل می دهد.

مطالعه آزاد : فست سئو seo چیست و چه کاربردی دارد؟

logo mahanai

دریافت خبرنامه